lördag 30 december 2017

Året med H&M

Innan jag ens börjar med årsboksluten är det väl lika bra att sammanfatta året med H&M. Låt oss tvätta byken som det brukade heta i politiken på 80-talet. Detta gamla innehav har sannerligen haft sina prövningar.

Detta har hänt:
Dags att börja växa försäljningen igen!
  • Vid årets ingång bestod portföljen till 13 % av H&M med ett tufft 2016 bakom sig där kursen dalat 16 %. Slutkursen 2016 var 253 kronor.
  • Den 22 januari hade försäljningssiffrorna från december publicerats och jag skrev ett längre inlägg om bolagets strategi och läge gentemot en rad konkurrenter. Det inlägget skulle i princip kunna vara skrivet idag, den syn på bolaget jag hade där har jag fortfarande
  • Den 27 januari köpte jag ytterligare aktier för 233 kronor
  • Den 31 januari hade bolaget släppt en rapport och åkte skjuts på ett lättnadsrally. Jag skrev ett inlägg om bolaget och tyckte lättnadsrallyt var överdrivet, kursen var återigen uppe på 250 kronor
  • Den 27 februari köpte jag ytterligare lite aktier för 236 kronor
  • Den 27 mars köpte jag ytterligare aktier för 233 kronor
  • Bolaget släppte den 30 mars en ny kvartalsrapport och kursen hoppade först upp och sedan ner, försäljningen steg men resultatet sjönk, H&M stängde ovanligt många butiker
  • Den 25 april köpte jag ytterligare aktier för 220 kronor, denna gång var inköpet större, 2-3 ggr större än tidigare månader. 
  • Den 26 april fick vi ett bud på Hafslund, jag sålde direkt och köpte nya H&M för 220 kronor, denna gång motsvarande 0,6 procent av portföljen, dubbelt så mycket som dagen innan
  • Den 10 maj återinvesterades lite utdelningar i H&M för 218 kronor, den 12 maj upprepades proceduren för 217 kronor och den 17 maj blev det samma sak igen, nu för 219 kronor
  • Den 24 maj blev det ett nytt inköp för 226 kronor
  • Den 22 juni köpte jag för 201 kronor
  • Den 29 juni släppte bolaget en ny rapport där försäljningsökningen på blott 5 procent fanns inprisad i kvartalets ras, bolaget steg 3 procent på rapporten. Läser man mitt inlägg var det lite hoppfullt, ingen var nöjd med lageruppbyggnad och försäljningsutveckling men det fanns ändå en del ljuspunkter
  • Den 26 juli köpte jag aktier för 214 kronor
  • Den 28 augusti köpte jag aktier för 206 kronor
  • Mikael Syding gjorde i september en videokommentar om bolaget med 12 punkter som jag skrev ett bemötande inlägg om. Egentligen repeterar jag mest min syn på bolaget som den såg ut sedan januari
  • Den 27 september köpte jag aktier för 221 kronor. Med den uppgången som skett var bolaget nu uppe i 15 % av portföljen och jag satte tillfälligt stopp för inköpen eftersom portföljvikten blivit stor
  • Rapporten den 28 september var en besvikelse och bolaget föll 5 % välförtjänt
  • Den 15 december släpptes försäljningssiffrorna för fjärde kvartalet som visade en försäljningsminskning. Detta kom som en kalldusch för mig och fick mig att revidera min syn på bolaget som uppenbart varit alltför rosig. Jag gjorde därmed en omvärdering av bolaget som gick från toppen av min bevakningslista till en nuvarande position som "rimligt värderad", trots det kraftiga prisfallet
Under denna resa har det funnits gott om duktiga, frispråkiga och färgstarka personer i min både fysiska och bloggosfäriska omgivning (Magnus Andersson, Anna Svahn och Mikael Syding för att nämna några) som repeterat kloka och kritiska synpunkter och gradvis fått rätt gång på gång. H&M har gått kräftgång och den operativa vändningen jag väntat på har inte kommit.

H&M själva har haft svårt att få trovärdighet i sitt budskap. Vds och ordförandes budskap har i princip varit att "de är på bollen", men detta har kritikerna enkelt kunnat stoppa ner i halsen på dem när resultaten uteblivit kvartal efter kvartal.

H&M handlades senast på 169,30 kronor och jag tycker numera att 150 kronor är ett rimligt pris för aktien.  Jag har dock valt att fortsätta äga mina aktier som numera utgör 11 % av portföljen. Ett tag funderade jag på att skära ner till 10 procent, men det vore mest en symbolisk handling så jag avstod. Årets inköp har gjorts mellan 201-236 kronor, men detta är marknaden och faktiskt jag själv ointresserad av, det påverkar inte mina beslut framåt.

Einstein menade ju att idioti var att upprepa samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat. Här sitter jag nu med ett betydande innehav i H&M och är beredd att vänta på en ändring. Precis som för ett år sedan. 

Under ett rätt stormigt år har jag valt att följa min strategi och plan och blivit hårt straffad för det i fallet H&M. Att byta strategi för att ett innehav inte fungerar enligt min plan är dock inte aktuellt.

19 kommentarer:

  1. Tack Luppen för detta intressanta inlägg. Även jag ligger kvar med mina H&M, villas för tillfället är det största sänkte i portföljen.

    Även om de skulle behålla utdelningen under 2018 är det med blandade känslor, eftersom (om jag förstått det rätt) blir en alltför stor andel av vinsten.

    Vi får hoppas att ledningen verkligen "är på bollen" som du skriver.

    Med tillönskan om en god fortsättning.

    /Egon

    SvaraRadera
  2. H&M har genom åren varit ett fantastiskt framgångsrikt bolag som jag själv ägde under 1997-2005. Kläder handlas mer och mer via nätet och det kommer inte att gynna H&M som har försökt att växa genom fler dyra butiker. Dessutom har deras produktionskostnad för kläder ökat senare år. Jag har svårt att förstå varför man investerar i H&M idag.

    Gott nytt år!

    Sven Andersson

    SvaraRadera
  3. Tack för ett bra inlägg luppen! Vad tror du om utdelningen för 2018?

    SvaraRadera
  4. Tack för att du så ärligt delar med dig av dina tankar och de köp som du gjort i HM. Förstår att det känns tungt att "ha fel" men undrar över din strategi att behålla. Vilka är de signaler/fakta som gör att du tror HM kommer stå högre i kurs om ett år? Jag frågat mig också om vågen kan vara över och kursen står på en botten, men kassaflödet avgör vad som händer och det vet vi först när Q4 samt kanske Q1 är över. Blir lite oroligt när vi kan beskåda slakten på "vinnarbolag som HM, Pandora mfl. var fans botten=?

    Hälsning/Johan

    SvaraRadera
  5. Ibland blir ens analys fel. Det är hur man hanterar det som avgör vilken effekt det får på portföljen. Därför är jag mest skeptisk till att du fortsatte att köpa H&M under hela året trots att du redan hade en ansenlig position. Gör ett tankeexperiment att du inte hade ägt några H&M alls t.ex. i september när Sydings inlägg diskuterades och ponera att du gjort samma analys ändå (vilket jag tror).

    Skulle du då inte ha nöjt dig med att köpa för kanske 5-6% av portföljen? Nu hade du redan över 10% och fortsatte köpa, trots att du skriver att anskaffningskursen inte spelar någon roll för hur du ska göra framöver. Det här låter misstänkt likt 'double-down-syndromet', som jag själv drabbas av ibland.

    En sak man kan göra som jag lärt mig, om man har svårt att tänka kallt när ett innehav lyser illrött i portföljen och man drabbas av känslan att man måste göra något, är att lägga upp portföljen i Google kalkylark utan att lägga in anskaffningsvärden.

    Sen går man in där istället för på sin internetbank och analyserar sin portfölj i lugn och ro, och helt plötsligt är det mycket enklare att analysera sin portföljs sammansättning utan att ögonen dras till ev minustecken, vare sig det gäller kursrörelser på dagen eller i relation till vad man köpt aktierna för. Varje gång man tar ett beslut inspirerat av ett minustecken i portföljen riskerar man att luras av sina dämoner att förvandla en liten förlust till en stor.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  6. Det blir dock intressant att höra om kapitalmarknadsdagen i Februari. Hur går det egentligen för deras webbsälj? Hur blir värderingen av den delen, gentemot konkurrenter som är mer rent webb? Ger det mer insikter om HMs egentliga problem, och möjligheter?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  7. Starkt att skriva om motgångar också! Man blir trött på "medgångsbloggare".
    Själv har jag gjort bort mig i HM men ligger kvar med anledningen att de har mycket styrka i form av "lågkostnadsproducent", vilket enligt Buffet är en stark vallgrav.
    (Jag kan dock ha fel i HMs styrka av att vara ett sånt företag.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det är uppfriskande att läsa den här typen av inlägg.

      Jag har också en post HM som ligger på minus som jag inte vill sälja, tror aktien kan vara hållbar på lite längre sikt.

      Det finns dock politiska risker förknippade med HMs produktionsmodell.

      Radera
    2. Håller med, verkar som om vissa bara vill visa röda siffror. Gick mot strömmen och skrev om mina sämsta innehav;

      https://snalgrisen.blogspot.se/2017/10/rott-sa-grisen-om-dessa-innehav.html

      Radera
  8. Får lite Bonheur känsla av HM. I Bonheur fallet var det fallande oljepris som var problemet. Här tycks det istället vara ökande konkurrens från nya spelare och onlinebutiker som ãr huvudproblemen men trenden är densamma i båda fallen.
    Tack för det fina inlâgget och lycka till med nästa ârs investeringar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det vore såväl ändå, när det gäller Bonheur har vi ju sett en hyfsad turn around under året, hoppas vi ser detsamma i HM 2018

      Radera
  9. Nu har jag ingen aning om LLs gav men om vi antar att den är ca 250 kr och han är 30% ner från den,15% storlek på positionen. Då pratar vi om 4-5% på depån!

    Inget som jag tror han ligger sömlös över!

    Man kan göra rätt och få fel och man kan göra fel och få rätt, det är en del av livet!

    Vad tar jag med mig för lärdom av HMs fall?
    Max 15% av depån, måste jag ta till mig!
    P/e över 20, då får det nog vara max 5% för mig!
    Satsar på att bli en ännu tråkigare investerare 2018!
    Kalle56

    SvaraRadera
  10. Tappade hela årsvinsten I december. Tog för stor size och trodde att det var en botten formation runt 200. Så kan det gå.

    Men funderar om online handel bara är ett nytt media. Det kanske inte är så enkelt att flytta över handel från butik till online. Att det finns andra aktörer med edge och de är svåra att konkurrera med.

    Kan det bli som när Eniro skulle flytta över sin verksamhet från print till online. Det gick inte. När de mötte konkurrensen från Google mfl så var det loppet över.

    Det var inte bara att byta media och flytta över verksamheten. Kunderna följde inte med och Eniro saknade edge.

    Jag har minskat ner med en tredjedel och väntar på kmd den 14:e

    Patrik

    SvaraRadera
  11. Skriv ett brev till Perssons å erbjud dig att ta en styrelsepost så du kan styra upp lite:)

    SvaraRadera
  12. All heder att du skriver om även dåliga affärer. Jag tycker att de texterna ger mig mer.
    Kommentar till H&M. Det är ganska uppenbart att de saknar "moat", vallgrav. Deras "brand" föll pladask med förändringen av kundernas köpbeteende.

    SvaraRadera
  13. H&M kommer att få det tufft framöver. Det vore tjänstefel om bolaget inte sänker utdelningen till aktieägarna. Jag har lärt mig genom åren att inte hänga fast i bolag som är på väg ner. Felbedömningar gör vi alla, men det är viktigt att våga se verkligheten och gå vidare in i bolag med bättre potential.



    Stefan Andersson

    SvaraRadera
  14. På tal om retaildöden. Har ni läst artikeln i Business of Fashion från i höstas "To Save Retail, Let It Die"? Jag trodde jag hade läst en del pessimistiska utsagor, men holy cow...

    Ett smakprov:

    'Everyone is talking about the need for disruption, innovation and change, yet most stop well short of actually doing anything about it. Many retail brands talk about game-changing innovation but what we see are lukewarm iterations of existing concepts and old ideas. Retailers, it seems, lack the will or sense of urgency to effect significant and radical change.

    Adding to the numbness is a continuous chorus of bloggers and retail pundits saying the “retail apocalypse” is overblown. They acknowledge that 8,642 retail stores will close in 2017 in North America alone, but somehow always work their way back to telling us the sky isn’t falling and we need not be overly concerned. Well, I’m here to tell you that the time for concern has passed. We’re well into “shit-yourself” territory.'

    https://www.businessoffashion.com/articles/opinion/to-save-retail-let-it-die

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  15. Har liknande resa i kopparbergs, men ligger kvar och anser att pundkursen är enkom orsaken :)... Q3 volym var dock lite besvikelse.

    SvaraRadera
  16. Haha för tre års sen ansåg diverse proffs läs Hernhag att H&M kan man köpa i ur och skur.....sälj skiten och gå vidare.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.